Biztonság – kapcsolódás – tanulás: a nyerő hármas a munkahelyi kiválóságért

Biztonság – kapcsolódás – tanulás: a nyerő hármas a munkahelyi kiválóságért

195 vezetőt kértek meg világszerte, hogy 74 felsorolt kompetenciát állítson fontossági sorrendbe.

laptop 2561221 1920

A vezetők szerint tehát a jó vezető...

  1. magas etikai és erkölcsi értékrenddel bír;
  2. célokat és terveket fogalmaz meg, amiknek megvalósításához laza iránymutatásokat ad;
  3. tisztán kommunikálja az elvárásokat;
  4. képes a rugalmasságra ahhoz, hogy megváltoztassa a véleményét;
  5. elkötelezett a munkatársak folyamatos képzése iránt;
  6. nyíltan és gyakran kommunikál;
  7. nyitott az új gondolatokra és megközelítésekre;
  8. mind a sikert, mind a kudarcot a csapat közös eredményének tekinti;
  9. támogatja az alkalmas munkatársait abban, hogy ők maguk is vezetőkké váljanak;
  10. lehetővé teszi munkatársai számára a próbálkozást és hibázást.

191119 NC cikk

Ezen képességek összefoglalva mind azt célozzák, hogy egy biztonságos és bizalommal teli munkahelyi légkört teremtsen. A magas etikai mércével rendelkező vezető tisztességes a munkatársaival, és bízik bennük, hogy ők is betartják a játékszabályokat. A tiszta kommunikáció azt jelenti, hogy nem akar senkit félrevezetni, megtéveszteni, és fontos számára, hogy a csapatban mindenki egyformán jól informált legyen. Egy ilyen biztonságos környezetben a munkatársak nyugodtak, ez lehetővé teszi, hogy az agyuk kapacitását szociális kapcsolódásra, innovációra, kreativitásra használják.

Ha az agy stressz-központjaként ismert amygdala a biztonságunkra nézve bármiféle veszélyt érzékel, az artériák megkeményednek és megvastagodnak, hogy képesek legyenek a megnövekedett véráramot a végtagjainkba eljuttatni, felkészítve ezzel minket az üss vagy fuss reakcióra. Ebben az állapotban azonban elveszítjük a kapcsolatot agyunknak a szociális kapcsolódásokért (limbikus agy), és a végrehajtásért (prefrontális lebeny) felelős területeivel, vagyis ellehetetlenül a kreativitás. Idegtudományi szempontból tehát a vezető elsődleges feladata annak biztosítása, hogy a munkatársai biztonságban érezhessék magukat.

A második fontos terület, ami köré a vezetői kompetenciák csoportosulnak: a felhatalmazás témaköre. A jó vezető irányt szab, de hagyja, hogy munkatársai maguk osszák be idejüket és munkaritmusukat. A döntési jogkört ilyen módon tehát megosztja a vezető: a részletek meghatározásában azokra hagyatkozik, akik a legközelebb állnak a konkrét megvalósítási szinthez.

Idegrendszer-tudományi szempontból ez úgy fordítható le, hogy a kapcsolatteremtés a vezető második legfontosabb feladata. Amint biztonságban érezzük magunkat (agyunk legősibb része által regisztrált érzés), egyszersmind úgy érezzük, hogy szeretve vagyunk. Ez az érzés aktivizálja a limbikus agyunkat, és ezek után tudjuk aktivizálni a prefrontális lebenyt, hozzáférve ily módon agyunk teljes kapacitásához és a kreativitásunkhoz.

Végül, de nem utolsósorban: Ha a vezetőben megvan a rugalmasság véleménye megváltoztatására, nyitott az új ötletekre és megközelítésekre és lehetőséget ad a hibázásra is, az azt jelenti, hogy a vezető bátorítja és támogatja a tanulást.

A jó vezető tehát biztonságot és kapcsolatokat teremt, és ebben a stabil hálózatban teret ad a tanulás folyamatának.

Sunnie Giles Harvard Business Review-ban megjelent cikke alapján.

Dr. Kaszás Ágnes

Segítsen ismerőseinek rátalálni képzéseinkre és így egy sikeresebb üzletre!

Segíts ismerőseidnek rátalálni képzéseinkre és ezáltal egy sikeresebb, teljesebb életre!

Megosztom facebookon

new code logo szurke1

 New Code Kft.

1205 Budapest,

Sas u. 4.

Adószám: 12198618-2-43
Cégjegyzékszám: 01-09-564001

t.czikkely@newcode.hu

Oktatóközpont

 1063 Budapest, Munkácsy Mihály utca 27.

terkep mellett